Innkalling til årsmøte 18 nov kl 19:00

Årsmøte 2025

Det innkalles til ordinært årsmøte i Våganes Båtforening tirsdag 18. november 2025 Kl 19.00
Møtet er i det nye klubbhuset

Forslag som skal behandles av årsmøtet må være styret i hende senest 31.10.2024.
                                               

SAKSLISTE.
  1        Åpning
  2        Valg av møteleder
  3        Valg av referent
4 Valg av to til underskrift av protokoll.
  5        Godkjenning av innkalling
  6       Godkjenning av saksliste
  7         Godkjenning av referat fra forrige årsmøte
  8         Årsmelding
9 Havnesjefens rapport
10         Regnskap for perioden 01.10.2024 til 30.09.2025
11 Behandle innkomne forslag
12        Fastsetting av medlemskontingent, gebyrer og avgifter for 2025
13       Forslag til budsjett for 2026
14       Valg av følgende tillitsmenn for 2026.

Formann For 2 år
Kasserer For 2 år
Formann brygge 2 For 2 år
Formann brygge 4 For 2 år
2 Revisorer For 1 år
3 personer til valgkomiteen For 1 år       
    

Godkjenning av referat fra årsmøte 2024

Årsmelding for 2025

Styret har i perioden hatt følgende sammensetning
Formann                                 Jan Håland
Sekretær                                 Anniken Teigen
Kasserer                                 Walter Kollstrøm
Havnesjef                               Egil Haavarstein
Materialforvalter Tommy Høines
Bryggeformenn
            Brygge 1                      Ove Larsen
            Brygge 2                      Mike Sliwa
            Brygge 3                      Kai Søraa
            Brygge 4                      Frank Huth

Ansvarlig for hjemmeside:  Frank Huth.            

Valgkomite: Frode Håland valgt for 1 år
Bjørn Roar Pettersen valgt for 1 år
Halfdan Helgesen valgt for 1 år
Revisor: valg for ett år: Frode Håland
Valgt for ett år: Reid Veggeberg.

Styremøter
Styret fungerer godt og som oftes er vi fulltallige på møtene.

Generelt om driften i 2025
I løpet av sesongen er alle plasser utleid. Det har vært noen tilpasninger av bredder på båtplasser.

Oppmåling og eventuell korrigering av båtplassen. Størrelse er oppmålt, og korrigert i medlemslister. Ellers har det ikke vært de store utfordringer eller begivenheter i havna.

Kontortid, administrasjon
Kontortid har vært onsdager kl 18-19 i mai, juni, september og oktober. Her har havnesjef og kasserer dekket vaktene.
Foreningens hjemmeside er på ”www. våganesbåtforening.no”. Vi har også Facebook-side for løpende informasjon til medlemmene

Medlemmer
Pr 1. oktober 2025 hadde foreningen 245 medlemmer, samme som året før.
Iflg foreningens vedtekter skal maks antall medlemmer være antall båtplasser (170) X 175% = 297.

Opplagsplass og brygger, brakker
Vi har hatt god bruk av havna i år også. Dugnader er gjennomført som tidligere år.
Det gamle klubbhuset er revet, og plassen er planert.

Økonomi
Vi har lånt kr.3.500.000,- til bygging av nytt klubbhus. Rest pr. 1.10.25. Kr.3.430.865,-

Vakthold
Avtalen med Avarn har fungert. Det er ikke meldt noe tyveri i 2025

Regnskap for 2025, og forslag til budsjett for 2026 vil bli utlevert på årsmøtet

Forslag til behandling

Forslag må være i styrets hender seinest fredag 31.10.2025. (Send på mail til walteh-k@online.no)

Innskuddet står på det samme.
Bredde på plass. Pris pr. År.
Inntil 250 cm Kr 2200,- + vakth.
Inntil 300 cm Kr 2600.- + vakth.
Inntil 350 cm Kr 3000,- + vakth.
Inntil 400 cm Kr 3500,- + vakth.
Inntilv 550 cm Kr 4700,-+ vakth.

Innskudd ved kjøp av rettighet til fast plass.
Styret foreslår å holde uendrede innskudd som følger:
Type plass, nye brygger

Innskudd

Inntil 250 cm Kr. 7000,-

Inntil 300 cm Kr .8500,-
Inntil 350 cm Kr. 10000,-
Inntil 400 cm Kr. 11000,-
Inntil 550 cm Kr. 16.000

Opplagsgebyr for båter det ikke betales havneavgift for,
Landsteds båt kr. 1150.-
Større båter kr 2300.-
Parkering av båttralle kr 1150.-
Dugnadsgebyr, holdes uforandret: kr 175/time

FORMANNENS RAPPORT 2025.
Året 2025 ble første året i nytt klubbhus, vi har hatt noen arrangementer , blant annet en hyggelig
vaffel/kaker lørdag, da vi satte ut båtene i april.
Takk til alle som bidro med kaker, vafler, kaffi. Vi har og fått noen forespørsler om utleie av huset til
barnedåper, tilstellinger. Kommer med ett forslag til årsmøte om at vi åpner for utleie til dette. Ikke helgefester på kveldstid.

Egil og meg har hatt fast møte på onsdager, og dette vil
vi fortsette med . Vi er der kl 18 og utover. Velkommen skal dere være.
Dugnader gikk greit, men vi har ett etterslep på vedlikehold på brygger og strøm.
Vi vil i 2026 bytte ut el anlegg på brygger og opplagsplassen.
Vi ser også på å bytte ut tredekke , med kompositt dekke. Dette vil gjøre renhold mye lettere, og skli
sikret. Vi starter forsiktig med dette.
Henger plassering er fortsatt ett problem, og vi har brukt mye tid på sjekke hvem sine hengere det er. Kan ikke alle ta ansvar og merke skikkelig?

Håper flere ser muligheten av å benytte klubbhuset.
Vi satte opp en oppfordring til å vippse  for bruk av sjøsettingsrampen for ikke medlemmer. Dette
inn brakte nesten 6.000 kroner, som er veldig bra!
 
Vil også takke Walter for god kontroll på økonomien.
Vakthold fungere stort sett greit, og vi har ikke hatt noen større tyveri.
Håper vi får tatt ett tak i 2026 på opplagsplassen.
Har noen  gode forslag, send de gjerne til oss i styret
 
Jan Håland
Formann

Havnesjefens rapport 2025
Hver onsdag mellom kl.18.00 og 19.00 gjennom hele vinteren og sesongen har Havnesjef, formann og
kasserer vært på plass. Alle er velkomne til en havne/båt drøs på disse onsdagene.
Husk, fartsgrensen i båthavna er 3 knop. Ikke alle som klarer dette

I år er det gjennomført 6 dugnader.

  • Det er blitt bygget ny terrasse,
  • Byttet ut en del bord på brygge 2 og 4.
    Er montert inn forsterkning ute på Brygge 1. Gjengestag tvers igjennom brygge for å for
    sterke brygge og C-skinner på begge sider. Dette MÅ gjøres på brygge 2 og 3. Blir utført i vinter.
  • Rydding av området, vask og spyling av brygger.
    Opplagringsplass.
  • Opplagring av tilhengere og båter er kun for foreningens medlemmer. Her er det store utfordringer
    med tilhengere som ikke er merket med navn og telefonnummer.
  • Husk å sette tilhengere/båter slik at de ikke er til hinder for andre brukere av havnen.
  • Det skal ikke oppbevares ting og tang på servicebrygger.

Bryggeanlegg/fortøyninger

  • Vil presisere at kran på servicebrygge er kun for seilerne.
  • Fortøyninger MÅ bli bedre, husk at alle fortøyninger uansett størrelse på båt SKAL ha demping.
    Fortøyninger skal være stramme. Båten skal ikke ligge og slenge i båsen.
  • Husk å sjekke båten regelmessig, er blitt oppdaget flere båter som ligger halvfulle med vann i løpet av
    sesongen.
  • INGEN skal utvide båtplassen. All endring skal avtales med Havnesjef/Formann
  • Fortøyninger skal under normale omstendigheter ikke ligge over gangvei eller gangbar utrigger. Det
    kan gjøres unntak ved dårlig vær og i vinterhalvåret. Det skal ikke være til hindring for medlemmene.
  • Låsing av porter. Her har alle et ansvar å se etter at porten er låst når en forlater havna. Det har vært
    for mange avvik fra vaktselskapet i sommer.
  • Det har kun vært noen få ledige plasser på brygge 4 i sesongen

Egil Haaverstein

Havnesjef

Leave a Reply